Retour / Back

&

proposent
un atelier de création et de réflexion
sur le thème

LE FUTUR DU TRAVAIL
THE FUTURE OF WORK

dans le cadre de l'exposition

^


Paris
6 mars - 22 juillet 2001

 
Toile Métisse
Président: Christian LAVIGNE, 1 Cour de Rohan, 75006 Paris
Tél: 01 43 26 45 85 . lavigne@toile-metisse.org
Secrétaire Général: Jean-François BONNET, 23 Bd Masséna, 75013 Paris
Jean-Francois.Bonnet@math-info.univ-paris5.fr
Ars Mathématica
Président: Alexandre VITKINE, 66 rue d'Aguesseau, 92100 Boulogne
Tel+Fax: (33) (0)1 46 05 65 98 . vitkine@wanadoo.fr
Secrétaire Général: Christian LAVIGNE

mise à jour le 5 mai / updated 5 of May



images et vidéos / pictures and videos

journal de l'événement -du 10 au 27 )

Premiers jours: vues et vidéos générales de l'expo
13 avril: Infosculpture et patrimoine - Benoît Coignard
17-18 avril: télésculptures matérialisées sur Thermojet
19 avril: télésculptures, suite
20 avril: l'atelier international des arts numériques
24-26 avril: créations de C. Lavigne et d'A. Vitkine
27 avril: création et échanges culturels sur le Web

diary's event -from 10 to 27)

First days: photos and videos about the show
13 April: Infosculpture and heritage - Benoît Coignard
17-18 April: telesculptures built with the Thermojet
19 April: telesculptures, again
20 April: the international studio for digital art
24-26 April: works from C. Lavigne et d'A. Vitkine
27 April: creations and cultural exchanges on the Web


  1. Introduction: l'origine du projet
  2. Présentation d'Ars Mathématica et de Toile Métisse
  3. Notre proposition
  4. Les ateliers de création
  5. Les tables-rondes: MODIFICATIONS
  6. Nos sponsors
  1. Introduction to the project
  2. Presentation of Ars Mathematica and Toile Metisse
  3. Our proposal
  4. The workshops
  5. The panels: MODIFICATIONS
  6. Our sponsors
 

I. introduction

Le Parc de la Villette à Paris, créé au début des années 80, rassemble divers bâtiments et diverses institutions à vocation culturelle: la Cité des Sciences et de l'Industrie, la Géode, la Cité de la Musique, des salles d'exposition, de concerts et de spectacles.

La Cité des Sciences, qui est l'un des plus grands lieux du monde consacrés aux développements et aux implications de la science et de la technologie, accueille de mars à juillet 2001 une exposition européenne itinérante intitulée !QUEL TRAVAIL?

La Direction des Expositions de la Cité veut créer dans le cadre de cette manifestation un apport original prenant la forme d'un ESPACE-RESSOURCES où sera évoqué l'avenir du travail à l'ère nouvelle de l'informatique et des réseaux.

La question du FUTUR DU TRAVAIL sera illustrée d'une manière concrète par les pratiques novatrices des techniques de pointes, et abordée par des spécialistes ayant une expérience professionnelle et une réflexion en la matière.

C'est ainsi que les associations Toile Métisse et Ars Mathématica ont été sollicitées pour proposer un espace de démonstrations et de débats publics.

II. AM & TM

Ars Mathématica est une association loi de 1901 qui a été fondée en 1992 par Christian Lavigne et Alexandre Vitkine, pour favoriser la rencontre de l'art, de la science et de la technique en général, et pour promouvoir en particulier un domaine méconnu des arts électroniques, domaine dont ils ont été des pionniers, à savoir la sculpture numérique.

Depuis 1993, Ars Mathématica organise la biennale mondiale de sculpture numérique, qui a pris le nom d'INTERSCULPT en 1995, cet événement étant devenu interactif et simultané entre la France et les Etats-Unis, avec démonstrations, visioconférences, et transmissions de fichiers par Internet. A cette occasion a d'ailleurs été réalisée la première télésculpture mondiale. En 1997, l'exposition devenait aussi virtuelle dans ActiveWorlds. En 1999, INTERSCULPT a réuni 5 lieux à travers le monde: Paris, Manchester, Cincinnati, Phoenix, Hongkong. L'édition de novembre 2001 devrait interconnecter une dizaine d'espaces réels et virtuels.

En 1993, la première exposition a eu lieu à l'École Polytechnique. En 95 et 97, elle a eu lieu à la Galerie Graphes (Paris 6e), en 99 à la Mairie du VIe. Depuis 1997, le Sénat accueille la partie française du symposium qui accompagne l'exposition. Á ce jour, le Ministère de la Culture n'a jamais soutenu les efforts et les travaux mondialement reconnus d'Ars Mathématica. Ce qui est d'autant plus regrettable que l'objectif principal de l'association est de créer un Centre International de Recherche et d'Enseignement de la Sculpture, qui redorerait nettement le blason de notre pays en matière d'avant-garde artistique transdisciplinaire.

A contrario, des industries de pointe de plus en plus nombreuses soutiennent les actions d'Ars Mathématica, qui est en mesure d'organiser des performances publiques de cybersculpture avec des logiciels et des matériels sophistiqués: programmes de CFAO, fraiseuses numériques, machines de prototypage-rapide, scanners et imprimantes 3D.

Toile Métisse est une ONG qui a été crée en 1998 par C. Lavigne (France), avec la collaboration de D-J. Primeau (Québec) et C.A.K. Sow (Mali). Le journaliste sénégalais Demba S. Dia en est actuellement le vice-président.

Toile Métisse est l'association des artistes et des écrivains francophones de l'Internet. Son objectif est de développer les échanges culturels Nord-Sud et de promouvoir les créateurs du monde francophone par le biais des NTIC.

A cet effet, l'ONG développe un site Web sur lequel on trouve un magazine culturel en ligne, un annuaire des artistes d'expression française sur le Net, un Florilège de Poésie actuelle, diverses informations utiles, et les pages crées par les membres de l'association lors de stages de formation. Car un des buts majeurs de TM est de former les artistes à la maîtrise des nouveaux outils de création et de communication, afin qu'ils puissent produire des contenus et enseigner à leur tour leur savoir-faire.

En 1999, l'ONG a été agréée et subventionnée par l'Agence Intergouvernementale de la Francophonie. C'est ainsi que TM a pu améliorer son site (en incluant par exemple des reportages audiovisuels dans Toile Magazine), et conduire plusieurs actions de formation, notamment à Bamako au Mali, et à Dakar au Sénégal. Conscient des énormes difficultés des artistes du Sud vis à vis de l'accès à l'informatique et à l'Internet, TM a décidé de créer des CLUBS MULTIMEDIA en Afrique, en fournissant autant qu'il lui sera possible les équipements de base: PC, périphériques et logiciels - la connexion au Net étant prise en charge par un FAI local, partenaire de l'ONG. Á terme, le président de TM, C. Lavigne, souhaite que les artistes africains puissent agir dans le domaine des arts électroniques, dont ils sont malheureusement absents (pour ne pas dire exclus) aujourd'hui.

Dès 1997, l'équipe qui a constitué l'association avait organisé une rencontre Paris-Bamako par CHAT, lors des prémices de la Fête de l'Internet. Depuis lors TM contribue à cette Fête. Pour l'année 2000, C. Lavigne a été l'invité de La Citoyenne-TV sur le plateau installé à La Cité des Sciences.

En 2001, TM a prévu une dizaine d'actions - qui, outre le développement continuel du site Web, sont essentiellement des projets de formations d'auteurs aux NTIC et de créations de Clubs Multimédia - dans plusieurs pays ou régions: Burkina Faso, Caraïbes, France, Gambie, Louisiane, Mali, Sénégal. Pour ce faire, un renouvellement de l'aide de l'Agence de la Francophonie a été sollicité auprès du Fonds Francophone des Inforoutes.

III. proposition théorique

Les associations AM et TM agissent toutes les deux à leur manière dans le domaine ouvert du métissage culturel et technologique. C'est à dire pour la rencontre des hommes, des cultures et des techniques, autour de projets communs.

La mise en œuvre de ce genre de projets nécessite l'usage d'outils modernes, une approche renouvelée de la notion de travail, une réflexion permanente sur l'adéquation des moyens et des objectifs, vue sous des angles multiples: technique, sémantique, psychologique...

Á travers leurs activités, ces associations envisagent au quotidien le présent et le futur du travail: le creuset où se mélangent art, science et technologie est sans nul doute le lieu le plus favorable aux expériences alchimiques d'un monde en gestation.

A ce titre, AM et TM proposent la réalisation d'un Atelier de Création et de Réflexion dans le cadre de l'exposition "!QUEL TRAVAIL?", sur le thème: "LE FUTUR DU TRAVAIL: DUALITÉ ET UBIQUITÉ".

Ce titre est à entendre d'un point de vue physique et métaphysique, et aussi à la manière poétique des Surréalistes qui recherchaient "l'abolition des contraires". Il s'agira de dépasser les antagonismes de type "Réel ou Virtuel", "Nord ou Sud", "Traditionnel ou Novateur"... par les 2 exemples suivants:

  • Sculpture Numérique et Nouvelles Technologies de l'Objet.
  • Pour une Toile Métisse, ou comment le Web réalise un projet néolithique.
Cet Atelier, qui disposera d'un espace et d'un équipement adéquat (PC, machines à commande numérique, connexion Internet...), sera animé par des membres ou des invités des deux associations. On pourra parler d'un atelier interactif, c'est à dire d'un lieu de création qui interagit avec le public, suscite la réflexion et le débat, esquisse des réponses aux interrogations sur les futurs possibles du travail.

L'Atelier fonctionnera donc dans l'esprit de la "Nouvelle Renaissance" que nous vivons depuis la fin des années 80. Cette idée exprime non seulement la re-découverte du monde avec des moyens nouveaux (micro-informatique et réseaux, interfaces et machines de production 3D/4D), mais encore la fin de la séparation arbitraire des arts, des sciences et des techniques, avec un retour - mal compris et mal soutenu en France - au travail d'équipe transdisciplinaire.

La coordination générale des ateliers (démonstrations et tables-rondes) sera assurée par Christian LAVIGNE. D'autre part, Alexandre VITKINE dirigera les travaux d'infosculpture en fraisage numérique.

IV. ateliers de création

L'Atelier de Création AM & TM sera équipé pour permettre:

  • la conception et la programmation de sculpture numériques réelles et virtuelles
  • la présentation de sculptures virtuelles
  • la matérialisation de sculptures numériques in situ (infosculpture ou robosculpture) ou à distance (télésculpture)
  • l'exposition et la documentation des objets considérés
  • l'initiation du public aux Nouvelles Technologies de l'Objet
  • le choix du public pour certaines sculptures
  • la réalisation de reportages sur l'événement, diffusés sous une forme de textuelle ou audiovisuelle dans Toile Magazine
Les démonstrations auront lieu du mardi au vendredi, vers midi et vers 15H, et éventuellement le dimanche, sous la conduite de responsables des deux associations. Les équipements suivants seront présentés et utilisés:
  • Environ 5 PC multimédia
  • 1 webcam avec micro
  • 1 ou 2 vidéoprojecteur(s)
  • 1 ou 2 magnétoscope(s) tristandard(s)
  • 1 caméra numérique
  • 1 imprimante 
  • 1 scanner 3D MINOLTA
  • 1 système FreeForm Phantom SENSABLE
  • 1 système Global Haptic
  • 1 imprimante 3D THERMOJET 3D SYSTEMS
  • 2 fraiseuses à commande numérique ISEL
  • Connexion à l'Internet (ADSL)
  • Visioconférence (Numéris)
  • Logiciels de traitement d'image
  • Logiciels 3D CAO-CFAO: FormZ, TechSoft, Magics RP...

A titre d'exemple, voici les activités proposées par Alexandre VITKINE:

Infosculpture

A l'atelier de démonstration, installé à la Cité, il y aura des PC, des fraiseuses et des opérateurs, ainsi qu'un catalogue illustré de sculptures typiques.

Le visiteur choisira la matière, la forme et les dimensions souhaitées, conseillé par l'opérateur qui tiendra compte des limitations imposées par la machine, les outils, la matière, le temps disponible.

Les paramètres choisis seront entrés dans un PC qui produira un fichier d'usinage.

Ce fichier sera transmis à l'ordinateur de la machine.

Télésculpture

Les paramètres choisis ne seront pas entrés dans le PC de la Cité, mais envoyés par Fax à mon atelier à Boulogne. ( ou ailleurs ) - Par Fax et non par e-mail, pour rendre visible l'éloignement du correspondant...

Le fichier d'usinage, produit par le PC lointain arrivera par e-mail au PC de la Cité et sera transmis à l'ordinateur de la machine.

Principaux intervenants in situ:

Alexandre VITKINE (AM), Christian LAVIGNE (AM & TM), Jean-François BONNET (TM), André MORISSEAU (TM), Christopher DEAN (HOTHOUSE), Joël RIVAULT (MINOLTA), Rozenn SELLIN (3D SYSTEM), Eric BESSONE (SENSABLE), Richard TERMEAU (TECHSOFT), etc.

V. tables rondes

L'Atelier de réflexion AM & TM fera appel à des hommes et des femmes de terrain et d'expérience, au rythme d'une table ronde publique toute les semaines, généralement les vendredi à 15H. Certaines de ces interventions se feront par visioconférence.

Nous retransmettrons les débats sur les sites Web d'AM et de TM, en audio et en vidéo. Les textes des conférences, s'ils sont disponibles, seront publiés en ligne sur les mêmes sites.

Le Ministère français de la Culture et de la Communication paraissant incapable de tenir son engagement à soutenir notre manifestation, les noms des invités extra-européens sont donnés sous toute réserve, car, sans aide, nous ne sommes pas en mesure d'assurer leur voyage.

 

vendredi 13 avril 15H

Friday 13 April 3pm

"Pour en finir avec l'opposition Réel/Virtuel:
 les Nouvelles Technologies de l'Objet"

"To put an end to the Actual/Virtual opposition:
 The New Technologies of the Object"

intervenants / speakers qualités / position sujet / topics
Christian LAVIGNE Ecrivain et artiste multimédia, pionnier de la
cybersculpture, co-fondateur d'Ars Mathématica et d'INTERSCULPT
(biennale mondiale de sculpture numérique), fondateur et président de Toile Métisse (association des auteurs et écrivains francophones de l'Internet), consultant pour les Nouvelles Technologies
Histoire, actualité et perspectives de la sculpture numérique. Contre l'idéologie absurde des "immatériaux", idéologie totalitaire en France,
un "Manifeste pour un espace de travail quantique: à la fois réel ET virtuel".
Sylvestre NUNÈS  Directeur Général d'AOD
Editeur des communautés virtuelles : www.art-of-design.com et www.rp2community.com

Journaliste, fondateur de la revue Harvest en 1989, premier magazine français dédié aux technologies de conception assistée par ordinateur, puis conseil en marketing jusqu'en 1999, date de création de la plate-forme d'intermédiation Art-Of-Design.
Impliqué auprès de l'Association Française de Prototypage Rapide depuis 1998 et membre du bureau depuis novembre 2000.
Introduction aux technologies du Prototypage Rapide
Benoît COIGNARD Infosculpteur, conservateur-restaurateur et secrétaire général honoraire du syndicat des sculpteurs, détourne depuis 1988 les nouvelles technologies pour des applications à la conservation-restauration
du patrimoine et au commerce sécurisé de la sculpture : moulage optique,
anastylose virtuelle, simulation en restauration, édition numérique et
téléportage de sculpture.
- La numérisation du patrimoine tridimentionel en état de risque naturel ou culturel est aujourd'hui une obligation morale pour transmettre la forme à la postérité: séisme, altération, pillage et exaction (§ les Talibans)
- La simulation pour optimiser et minimaliser l'acte du restaurateur
- Comment propulser la sculpture sur le net dans le respect du droit d'auteur
Patrice LONGEPIED

Jérôme JULIEN

Patrice Longepied
Directeur général de OBL, société spécialisée
dans la fabrication des mini plaques et mini vis en Titane pour la réparation ou la reconstruction des os du visage ou du crane.
Jérôme JULIEN
Ingénieur en Imagerie Electronique à OBL par apprentissage, spécialisé en informatique et plus particulièrement dans la reconstruction en 3 dimensions d'organe humain.
Développement d'un concept pour l'aide à la chirurgie implantaire et mise au point d'un logiciel d'endoscopie virtuelle sur console Siemens.
Les applications médicales des Nouvelles Technologies de l'Objet, particulièrement de la stéréolithographie.
Dr Philippe TARDIEU Chirurgien-dentiste Utilisation du PR en chirurgie dentaire et maxillo-faciale.
Christian ROUCHON Ingénieur Dassault Aviation La maquette numérique.

 

vendredi 20 avril 15H

Friday 20 April 3pm

"La Renaissance Numérique et le Nouvel Atelier de l'artiste"

"The Digital Renaissance and the New Artist' Studio"

intervenants / speakers qualités / position sujet / topics
Alexandre VITKINE (France) Photographe, inventeur, Infosculpteur, précurseur des Arts Electroniques. Infosculptures.
Christian LAVIGNE (France) Poète et plasticien multimédia. Cybersculpteur. Un nouvel outil pour la sculpture numérique: le GeOrb de GLOBAL HAPTICS.
Peter PETERSEN (Danemark) Former (art and language) teacher and painter coming from Denmark, living in
(North of) France for the last ten years. Since 1992 working on a computer with a form of expression he himself has described as "Colormusic", painting or rather composing, in colours, animated 3d graphics.
What is the concept of, say, "Colormusic", also called "Optophonia" or "Musicalism", and why here it may seem a little more adequate to use a terminology, normally used by a musician or a composer, and not so much by a (traditional) painter or sculptor?
Ways of publishing digital arts, and problems of publishing, and of copying.
First of all in relation to how in the "old" Renaissance, with early book printing, books were still transformed into something unique, like the handwritten before, in order to avoid "making copies" only.
Pr Keith BROWN (UK)

Digital Artist;

President FasT-uk (Fine Art Sculptors & Technology in the UK);

Principal Lecturer, Head of Sculpture, Director of Art & Computing Technologies Manchester Metropolitan University

Sculpture in the Third Millennium.

The possibilities for computer generated sculpture are obviously immense. As the computer gradually takes its place in the tool chest of the contemporary practitioner, we are inevitably seeing changes that challenge our traditional views and preconceptions about how sculpture is conceived, produced, and experienced. The computer and related technologies, for many, including myself, have become much more than simply a new set of design and production tools. They have presented us with completely new mediums to explore and no doubt there will be many more to follow. If there is one single influence which will separate the art of this millennium from that of the past, and constitute a paradigm shift of aesthetic and conceptual advancement, of equivalent cultural significance to the first "hand paintings" made in the caves of Palaeolithic man, then my calculated guess is that it’s going to be, if it is not already, computer generated.

Christopher DEAN (UK) I have been a practicing Sculptor for 20 years. I have exhibited widely and
taken numerous commissions, workshops and Residencies. My work is taken from
the figure and landscape, is object centred and usually follows the process of 2D drawing, drawing in clay or plaster then translating the form into permanent materials such as stone, bronze or cement. I have taught Sculpture, Ceramics and 3D Design. I have a MA in Sculpture from the Royal Academy of Arts, a Degree in Fine Art and a Postgraduate Certificate in Art
& Design Education. This system has made a fundamental impact on my creative
practice, having a new digital freedom physically linked with my earthly,
human experience is liberating and powerful.

Over the past year and a half I have been working with SensAble Technologies
and the Hothouse Design Centre, promoting and assisting in the development of the Freeform system through exhibitions and contact with a wide range of companies and institutions in the UK, France and Germany. Staffordshire University the Hothouse and I have developed a Masters Course specifically using the Freeform system called Cybercrafts, which is starting this
September, other Universities have also shown interest in using this as a
module in courses they are running. The Hothouse is a centre for Freeform,
working closely with companies developing projects in Jewellery, Glass,
Ceramics, Animation, Sculpture, Sculpture Conservation and other Heritage
areas. The Hothouse is the first European Freeform Training Centre to be
established with six Freeform systems, Zcorp 3D printer, FDM, 4 axis CNC
machining and 2.5m bed and 5 axis machining towards the end of this year.
The Hothouse has great potential to actively participate in the development
of Digital Sculpture in the UK and Worldwide.

I would like to talk about the Freeform system as a digital tool for
creating sculpture.
Pr Herbert FRANKE (Germany) Futurologue, mathématicien, philosophe, écrivain et plasticien.

Born 1927 in Vienna, Austria. 1945 – 1951 studies on the university of Vienna: physics, mathematics, philosophy. Change to Germany - five years activities in the industry, later free lanced. 1956 electronic graphics, begin of occupation with rational aesthetics and experimental photography, 1969 computer art. Lecturer for cybernetic aesthetics and computer art on the University and on the Academy for Fine Arts in Munich. More then 40 books, especially about art-science-connections, also science fiction novels.

Suggestion for a Virtual Sculpture

The method of computer graphics makes it possible to visualise ideas for sculptures before her production with material. But it is also possible to produce sculptures, which can not be realised with material because of physical limitations. The reasons can be irrealistic movements, permeations, mechanical instabilities etc. However, this type of "virtual sculpture" leads in a field of interesting unusual objects and can used also as "telesculpture". (Some animations for demonstration)

Nicolas REEVES (Québec) Architecte, plasticien, chercheur. Informatique et création plastique 3D.
Dan COLLINS (USA) Sculpteur, Co-Directeur du PRISM Lab, Arizona State University. Le PRISM, lieu de recherches transdisciplinaires pour les NTO.

 

vendredi 27 avril 14H

Friday 27 April 2pm

"Le métissage culturel et technologique:
 enrichissement ou uniformisation?"

"The world wide crossing of cultures and technologies:
 enrichment or standardization ?"

intervenants / speakers qualités / position sujet / topics
Dr Cheick Modibo DIARRA 
(Mali & USA)
Navigateur Interplanétaire à la NASA, Ambassadeur de Bonne Volonté à l'UNESCO. La Fondation CM DIARRA pour l'éducation et la recherche scientifique en Afrique
Dr Roger MALINA 
(France & USA)
Directeur de Recherche au CNRS, astronome et Directeur du Laboratoire d'Astrophysique de Marseille. Il a été Directeur de l'Observatoire EUVE de la NASA a l'Universite de Californie, Berkely. Depuis vingt ans il s'interesse au questions des interactions entre les modes de l'art, des sciences et des technologie en tant que Rédacteur en Chef des publications Leonardo diffusées par MIT Press. Les Nouveaux Leonardo: Explorateurs de l'espace de l'espace, de la télérobotique et des biotechnologies.

Une nouvelle génération de créateurs mènent des travaux de collaborations avec des chercheurs et des ingénieurs. Ce type de projet peut mener a de oeuvres artistique intéressantes, mais aussi a des innovations scientifique ou technologique. Depuis l'introduction de l'ordinateur, certains artistes, chercheurs et ingénieurs utilisent
les mêmes outil de travail permettant de nouveau métiers et types de collaborations. Verrons nous apparaître des nouveaux Leonardos ? ? Avec quelle formation ? Dans quel cadre de travail ?
Jean MARCHAL (France) Ingénieur,  conseil en développement ressources humaines dans le secteur des télécommunications et des nouvelles technologies de l'information. Espoirs déçus et réalités de maintenant dans le domaine des télécoms des pays du Sud
André MORISSEAU (France) Ingénieur, Webmestre de l'OFIVAL " Office National Interprofessionnel des Viandes, de l'Élevage et de l'Aviculture " depuis un an, après 25 ans de carrière comme économiste en Afrique du nord et de l'ouest. Gestionnaire et créateur de sites Web. Les formations Toile Métisse en Afrique: l'exemple de la Biennale de Dakar.
Pierre COUPRIE (France) Enseignant, compositeur, musicien improvisateur (hautbois, flûte et didgeridoo), doctorant à l'Université de Paris IV-Sorbonne sur
l'analyse des musiques électroacoustiques, collaborateur à l'IRCAM et à l'Ina-GRM, membre fondateur du collectif de compositeurs/improvisateurs Les Phonogénistes
La musique concrète est née il y a 53 ans. Cet art des sons est avant tout technologique. Elle s'est donc tout naturellement nourrie du numérique dès les années 70. Forts de leurs expériences, les compositeurs/musiciens savent
l'intégrer dans leur travail (montage virtuel, diffusion multipiste,
manipulations sonores, etc.) ou le délaisser (temps réel avec des outils analogiques). Le numérique est une véritable chance pour la musique électroacoustique mais n'est pas encore capable de remplacer toutes les technologies analogiques.
Oumar SALL (Sénégal) Auteur. Thème de recherche : Culture, Art et 
Conflit. Coordonnateur du Groupe 30 Afrique, un réseau interafricain d’échanges culturels pour la collecte et la bonne circulation de l’information. Membre fondateur de l’Association Man-Keneen-Ki, artistes pour l’aide aux enfants errants qui, depuis 5 ans, applique les disciplines artistiques (théâtre, peinture, photo, vidéo, cirque et batik) pour une réappropriation, par les enfants errants, de leur dignité perdue.
Membre fondateur du RICAFE (Réseau d’Information Culturelle en Afrique et en Europe).
« Quand le métissage culturel et technologique menace les 
minorités ».
Les minorités ont-elles le choix du « métissage » ? Métissage ou dictature technologique ! Quand l’uniformisation porte en elle les germes de sa propre destruction.
Jean-Claude NABA 
(Burkina Faso)
Linguiste, enseignant, fondateur et directeur général de Sankofa & Gurli Editions, Secrétaire exécutif de l'Association des Editeurs du Burkina Faso, agriculteur amateur. Inodore-Incolore, Inter- mais pas 
très Net : Quand le virtuel rencontre l'espoir. L'Afrique face aux NTIC.

 

vendredi 27 avril 15H

Friday 27 April 3pm

"L'expression littéraire et journalistique sur le Net"

"Journalism and literature on the Net"

intervenants / speakers qualités / position sujet / topics
Pierre de La COSTE Écrivain et journaliste hypertexte, auteur de poèmes, d'un roman (Qui veut tuer Fred Forest? editions www.00h00.com), fondateur de Mélusine
(www.melusine.org) site voué a toutes les formes d'écritures hypertexte.
Pierre de La Coste est également consultant dans un groupe de presse on line. Il a été membre de plusieurs cabinets ministériels.
Les nouvelles technologies bousculent le travail intellectuel: travail à
distance, difficultés à faire reconnaitre le droit d'auteur sur le web, utilisation de l'hypertexte dans la création, pluridisciplinarité accrue pour
les oeuvres multimédias. Exemples tirés de l'outils de publication des Chroniques de Mélusine et de la version flash du poème "La ville".
Olivier SAINT-LÉGER (sous réserve) Journaliste, Rédacteur en Chef de Point Net Pro, Future Edition. Le journalisme en ligne.
Frédéric MADRE Producteur de la luxueuse revue hypermedia internationale pleine-peau.com, ex-correspondant france du site Wired News, fondateur du weblog collaboratif expérimental 2balles.cc, rédacteur mercenaire et dilettante pour start-ups musicales et magazines anglophones, lauréat du 1er prix de la compétition TrashArt, combattant anti-modération et toutes ces choses. Et réciproquement.
Alexandre MENSAH Journaliste, critique d'art de la revue AFRICULTURES. AFRICULTURES, revue papier et revue en ligne sur l'actualité culturelle africaine.

VI. sponsoring

La complexité et le coût potentiel de notre événement exigent la participation active de partenaires et sponsors.

Les efforts d'Ars Mathématica et de Toile Métisse ont été soutenus par un réseau de partenaires fidèles, que nous retrouverons à cette occasion. Mais de nouvelles collaborations viendront aussi enrichir nos présentations.

Il nous semble important, et même opportun, que les entreprises considérées puissent réaliser leurs propres démonstrations dans cet espace, à l'intention de leurs clients et invités. Ce qui est d'ailleurs tout à fait conforme à l'esprit global du projet. En outre, nos sponsors diffuseront des reportages sur les créations produites avec leurs matériels sur notre espace.

3D SYSTEMS

auto*des*sys

       


THE FUTURE OF WORK (English text)



I. introduction

The Parc de la Villette in Paris, created in the early eighties, groups together various cultural buildings and institutions : the Cité des Sciences et de l’Industrie, the Géode, the Cité de la Musique, exhibition rooms, concert halls and theaters.

The Cité des Sciences, one of the largest locations in the world dedicated to the development and implications of science and technology, will host from February to July a traveling European show entitled THE CULTURES OF WORK;

The Exhibitions Bureau of the Cité will set up within this event an original contribution called a SPACE for RESSOURCES where the future of work will be envisaged in the new era of computers and networks.

The issue of THE FUTURE OF WORK will be illustrated concretely by the innovative practices of topnotch technologies, and studied by specialists with professional experience and in-depth understanding in that field.

Toile Métisse and Ars Mathematica have thus been called upon to propose a venue for demonstrations and public discussion

II. AM & TM

ARS MATHÉMATICA is a non-profit organisation created in 1992 by C.L. and AV, to promote the cross-fertilisation of art, science and technology in general, and in particular the little known and underrated field of electronic arts, of which they have been the pioneers in digital sculpture

Since 1993, AM organizes the world biennale for digital sculpture, entitled INTERSCULPT in 95. This event now takes place simultaneously between France and the US, with demos; videoconferences and files transmission per Internet. During one such connection, the first global telesculpture was achieved. In 1997, this exhibition went virtual through ActiveWorlds. In 1999, INTERSCULPT connected five cities: Paris, Manchester, Cincinnati, Phoenix-Tempe, HongKong. The 2001 edition should interlink a dozen real and virtual venues.

In 1993, the first show was organized at the Ecole Polytechnique, in 95 and 97 at the Graphes Gallery (Paris 6), and in 99 at the Paris 6th Town Hall. Since 1997, the symposium which accompanies this exhibition is hosted by the French Senate. To this date, the French Ministry of Culture has never supported the internationally acknowledged efforts and work of AM. This is specially deplorable since the main aim of the Association is to found an International Research and Education Centre for Sculpture, which would restore to this country its place at the forefront of pluridisciplinary arts.

On the other hand, a growing number of spearhead industries support the actions of AM, which is thus able to organize public performance cybersculpture shows, with state-of-the–art soft-and hardware, CAD/CAM, digital milling-cutters, rapid prototyping machines, scanners and 3D printers.

TOILE MÉTISSE is an NGO founded in 1998 by CL (France) with the cooperation of D-J. Primeau (Québec) et C.A.K. Sow (Mali). The Senegalese journalist Demba Silèye DIA is currently vice-chairman.

Its purpose is to develop North-South cultural exchanges and promote French-speaking artists and writers on the Internet.
TM has developed a Web site with an online cultural magazine; a directory of French-speaking artists on the Net, a compendium of modern poetry; various useful information; and pages created by members during training sessions. One of the major objectives of TM is indeed to train artists so that they may gain control of the new creative and communication tools, so as to produce contents and teach others in turn.

In 1999, this NGO was authorised and subsidised by the Intergovernmental Agency for Francophony. Thus, TM was able to improve its site(including for instance audiovisual interviews and reports in Toile Magazine) and undertake several training sessions, more particularly in Bamako (Mali), and Dakar (Senegal). Aware of the huge difficulties of artists from the South in having access to computers and the Internet, TM has decided to set up MULTIMEDIA CLUBS in Africa; supplying basic equipment inasmuch as possible: PCs, devices and softwares-.Connection to the Net is supplied by a local Provider, a TM partner. In the end, the TM chairman, CL, would like African artists to exercise their skills in electronic arts ,from which they are unfortunately absent or even excluded to-day.

As soon as 1997, the founding team had organised a Paris-Bamako CHAT encounter, during the Internet Party. Since then, TM contributes to that Party. In 2000 CL was the guest or La Citoyenne-TV on their platform at the Cité des Sciences.

TM has planned a dozen actions for 2001- in addition to the permanent development of the web site, training sessions to new technologies for authors, and the creation of multi-media clubs- in several countries or regions: Burkina Faso, the Caribbean, France, Gambia, Louisiana, Mali, Senegal.To that effect, an application was made with the Francophone Fund of Inforoutes for the renewal of subsidies from the Francophony Agency.

III. theoretical proposal

AM and TM propose a workshop for creation and thought. within the frame of the exhibition "The cultures of work". Its name: "THE FUTURE OF WORK: DUALITY AND UBIQUITY".

The workshop fitted with a suitable equipment will host members and guests of the two associations. It will interact with the public and give rise to thoughts and debates on the future of work.

The workshop will operate in the spirit of the "New Renaissance" which abolishes the arbitrary separation of art, science and technology.

Christian LAVIGNE will coordinate the workshops and the round-table talks. Alexandre VITKINE will manage the workshops with the NC machines.

IV. the workshops

The equipment of the workshop will allow:

  • design and programming of real and of virtual sculptures
  • display of virtual sculpures
  • realization of real computer-sculptures, either on-the-spot or from a distance (telesculpture)
  • exhibition and information
  • initiation of the public to the New Technologies of the Object
  • realization of sculptures choosen by the public (see appendix 1 , project Vitkine)
  • report of the event by Toile Magazine in writing or audiovisual
The demonstrations will take place at noon and 3pm from tuesday to friday (and sometimes on sunday afternoon), under the supervision of representatives of the two associatons. These equipments will be available:
  • 5 multimedia PC's
  • 1 webcam with microphone
  • 1 or 2 videoprojetors
  • 1 or 2 magetoscopes , tristandard
  • 1 digital videocamera
  • 1 printer
  • 1 MINOLTA 3D scanner
  • 1 SENSABLE FreeForm Phantom device
  • 1 GlobalHaptics GeOrb device
  • 1 3D SYSTEMS THERMOJET machine
  • 2 ISEL NC milling machines
  • Internet connexion (ADSL)
  • Videoconferencing (ISDN)
  • HTML, picture and video miscellaneous softwares
  • 3D CAD-CAM softwares: FormZ, TechSoft, Magics RP...

 As an exemple, here are the activities proposed by Alexandre VITKINE:

Infosculpture

In the demonstration-workshop , installed in the City, we will have PC's, milling machines and operators, and also an illustrated catalogue of typical sculptures.

The visitor will choose the material, the form and dimensions, with the assistance of the operator who will take into account the limitations imposed by the machine, the tools, the material and the available time.

The selected parameters will be entered into a PC which will produce a FAO file. This file will be transmitted to the computer of the machine.

Telesculpture

The selected parameters will be entered into the PC of the City, but sent by Fawx to my workshop in Boulogne (or elsewhere). By Fax and not by e-mail, to make visible the distance of the correspondent.

The FAO file , produced by the remote PC will arrive by e-mail to the PC of the City and will be transfered to the computer of the machine.

Introducers to the practical demonstrations (in situ):

Alexandre VITKINE (AM), Christian LAVIGNE (AM & TM), Jean-François BONNET (TM), André MORISSEAU (TM), Christopher DEAN (HOTHOUSE), Joël RIVAULT (MINOLTA), Rozenn SELLIN (3D SYSTEM), Eric BESSONE (SENSABLE), Richard THERMEAU (TECHSOFT), etc.

V. the panels

We will call upon personalities with practical bacground and experience  for the debates on the future of work. 4 main round-tables will be organized, generaly each friday of April at 3pm. Some interventions will be videoconferences.

The debates will be transmitted on the websites of AM and TM - audio and video. If available, the text of the lectures will also be published by the same sites.

The French Ministere de la Culture et de la Communication seems, one more time, to not be able to keep its commitment to support our event - so we are not sure that all our foreign speakers will come, because we are not able to pay their travel as we have planed to do it.

vendredi 13 avril 15H

Friday 13 April 3pm

"Pour en finir avec l'opposition Réel/Virtuel:
 les Nouvelles Technologies de l'Objet"

"To put an end to the Actual/Virtual opposition:
 The New Technologies of the Object"

intervenants / speakers qualités / position sujet / topics
Christian LAVIGNE writer and multimedia artist, pioneer of the cybersculpture, co-founder of Ars Mathematica and of INTERSCULPT (international biennial of computer sculpture), founder and president of Toile Metisse (association of French-speaking writers on the Web), consultant for the New Technologies. History, present and prospects of the computer sculpture. Against the absurd idea of 'Immateriality', the dominant ideology in France, a 'Manifesto for a real AND virtual quantic work-space'.
 Sylvestre NUNÈS Directeur Général d'AOD
Editeur des communautés virtuelles : www.art-of-design.com et www.rp2community.com

Journaliste, fondateur de la revue Harvest en 1989, premier magazine français dédié aux technologies de conception assistée par ordinateur, puis conseil en marketing jusqu'en 1999, date de création de la plate-forme d'intermédiation Art-Of-Design.
Impliqué auprès de l'Association Française de Prototypage Rapide depuis 1998 et membre du bureau depuis novembre 2000.
Introduction to the Rapid Prototyping technologies.
Benoît COIGNARD Computer sculptor, restorer, honorary general secretary of the Sculptor's Association.

Since 1988, applies the New Technologies to the restoration and the conservation of the artistic heritage and also to a secure trade: optical cast, virtual anastylosis, restoration-simulation, digital edition and tele-transport of sculpture.

- Digitizing the tri-dimensional heritage in natural or cultural danger is today a moral obligation for the transmission of the artistic shapes to the next generations: Alteration, seism, looting and barbaric acts (Talibans).  -Simulation for the optimization of the restorer's work.

- How to carry the sculpture on the Web and respect the author's copyright

Patrice LONGEPIED

Jérôme JULIEN

Patrice LONGEPIED
Managing director of OBL, firm specialized in the production of small plates and screws in Titanium for the repair of the bones of the face and the scull.
Jérôme JULIEN
Engineer for electronic imaging at OBL, specialized
in the 3-dimensional reconstruction of human organs. Development of a concept for implant surgery and of a program of virtual endoscopy for the Siemens console.
Medical applications of the New Technologies , particularlly Stereolithography.

 

Dr Philippe TARDIEU Dental surgeon RP in dental and maxilla-facial surgery.
Christian ROUCHON Engineer, Dassault Aviation The digital model.

vendredi 20 avril 15H

Friday 20 April 3pm

"La Renaissance Numérique et le Nouvel Atelier de l'artiste"

"The Digital Renaissance and the New Artist' Studio"

intervenants / speakers qualités / position sujet / topics
Alexandre VITKINE (France) Photographer, inventor,computer-sculptor, pioneer of the Electronic Arts. Computer sculpture.
Christian LAVIGNE (France) Poet and multimedia visual artist. Cyber-sculptor A new tool for the computer-sculpure: the GLOBAL HAPTIC's GeOrb
Pieter PETERSEN (Danemark) Former (art and language) teacher and painter coming from Denmark, living in
(North of) France for the last ten years. Since 1992 working on a computer with a form of expression he himself has described as "Colormusic", painting or rather composing, in colours, animated 3d graphics.
What is the concept of, say, "Colormusic", also called "Optophonia" or "Musicalism", and why here it may seem a little more adequate to use a terminology, normally used by a musician or a composer, and not so much by a (traditional) painter or sculptor?
Ways of publishing digital arts, and problems of publishing, and of copying.
First of all in relation to how in the "old" Renaissance, with early book printing, books were still transformed into something unique, like the handwritten before, in order to avoid "making copies" only.
Pr Keith BROWN (UK)

Digital Artist;

President FasT-uk (Fine Art Sculptors & Technology in the UK);

Principal Lecturer, Head of Sculpture, Director of Art & Computing Technologies Manchester Metropolitan University

Sculpture in the Third Millennium.

The possibilities for computer generated sculpture are obviously immense. As the computer gradually takes its place in the tool chest of the contemporary practitioner, we are inevitably seeing changes that challenge our traditional views and preconceptions about how sculpture is conceived, produced, and experienced. The computer and related technologies, for many, including myself, have become much more than simply a new set of design and production tools. They have presented us with completely new mediums to explore and no doubt there will be many more to follow. If there is one single influence which will separate the art of this millennium from that of the past, and constitute a paradigm shift of aesthetic and conceptual advancement, of equivalent cultural significance to the first "hand paintings" made in the caves of Palaeolithic man, then my calculated guess is that it’s going to be, if it is not already, computer generated.

Christopher DEAN (UK) I have been a practicing Sculptor for 20 years. I have exhibited widely and
taken numerous commissions, workshops and Residencies. My work is taken from
the figure and landscape, is object centred and usually follows the process of 2D drawing, drawing in clay or plaster then translating the form into permanent materials such as stone, bronze or cement. I have taught Sculpture, Ceramics and 3D Design. I have a MA in Sculpture from the Royal Academy of Arts, a Degree in Fine Art and a Postgraduate Certificate in Art
& Design Education. This system has made a fundamental impact on my creative
practice, having a new digital freedom physically linked with my earthly,
human experience is liberating and powerful.
Over the past year and a half I have been working with SensAble Technologies
and the Hothouse Design Centre, promoting and assisting in the development of the Freeform system through exhibitions and contact with a wide range of companies and institutions in the UK, France and Germany. Staffordshire University the Hothouse and I have developed a Masters Course specifically using the Freeform system called Cybercrafts, which is starting this
September, other Universities have also shown interest in using this as a
module in courses they are running. The Hothouse is a centre for Freeform,
working closely with companies developing projects in Jewellery, Glass,
Ceramics, Animation, Sculpture, Sculpture Conservation and other Heritage
areas. The Hothouse is the first European Freeform Training Centre to be
established with six Freeform systems, Zcorp 3D printer, FDM, 4 axis CNC
machining and 2.5m bed and 5 axis machining towards the end of this year.
The Hothouse has great potential to actively participate in the development
of Digital Sculpture in the UK and Worldwide.

I would like to talk about the Freeform system as a digital tool for
creating sculpture.
Pr Herbert FRANKE (Germany) Born 1927 in Vienna, Austria. 1945 – 1951 studies on the university of Vienna: physics, mathematics, philosophy. Change to Germany - five years activities in the industry, later free lanced. 1956 electronic graphics, begin of occupation with rational aesthetics and experimental photography, 1969 computer art. Lecturer for cybernetic aesthetics and computer art on the University and on the Academy for Fine Arts in Munich. More then 40 books, especially about art-science-connections, also science fiction novels. Suggestion for a Virtual Sculpture

The method of computer graphics makes it possible to visualise ideas for sculptures before her production with material. But it is also possible to produce sculptures, which can not be realised with material because of physical limitations. The reasons can be irrealistic movements, permeations, mechanical instabilities etc. However, this type of "virtual sculpture" leads in a field of interesting unusual objects and can used also as "telesculpture". (Some animations for demonstration)

Nicolas REEVES (Québec) Architecte, plasticien, chercheur. Informatique et création plastique 3D.
Dan COLLINS (USA) Sculpteur, Co-Directeur du PRISM Lab, Arizona State University. Le PRISM, lieu de recherches transdisciplinaires pour les NTO.

 

vendredi 27 avril 14H

vendredi 27 April 2pm

"Le métissage culturel et technologique:
 enrichissement ou uniformisation?"

"The world wide crossing of cultures and technologies:
 enrichment or standardization ?"

intervenants / speakers qualités / position sujet / topics
Dr Cheick Modibo DIARRA (Mali & USA) Interplanetary navigator NASA.

Good-will ambassador at UNESCO.

The CM DIARRA Foundation for education and scientific research in Africa.
Dr Roger MALINA 
(France & USA)
Head of research at CNRS, astronomer and (France & USA) director of the Astrophysical Laboratory of Marseilles. He has been director of NASA's EUVE observatory at the University of California, Berkeley. As editor in chief of the LEONARDO publications, he has been, for 20 years, interested in the interactions between art, science and technology.

 

The new Leonardos: Explorers of space, of telerobotics and of biotechnology.

A new generation of artists collaborate with researchers and engineers. This kind of work produces not only interesting works , but also scientific and technological innovations. Since the introduction of the computer, certain artists, researchers and engineers use the same tools and produce new trades and new collaborations.

Will new Leonardos turn up?

With which training? What kind of work?

Jean MARCHAL (France) Engineer, adviser for the development of human resources in the telecomunications and the new information technologies. Deceived hopes and present realities in the field of telecommunications in the Southern countries.
André MORISSEAU (France) Engineer. After a career of 25 years as economist in North and West Africa, he is now Webmestre of OFIVAL (Office Interprofessionel des Viandes,de l'Elevage et de l'Aviculture). The training Toile Metisse:

the example of the DAK'ART biennial.

Pierre COUPRIE (France) Teacher, composer, improvising musicien (oboe, flute and didgeridoo), doctor-to-be at the University Paris IV-Sorbonne in the analysis of electro-accoustic music, works with IRCAM and Ina-GRM, founding member of the composer/improviser group Les Phonogénistes. The concrete music was born 53 years ago. This art of the sounds is essentially technological. Since the seventies, it has been digital. Composers/musiciens know how to use this technique in their works (virtual assembly, multitrack, manipulation of sounds etc.) or to leave it for real-time analog work. Digital electroacoustic has been very successful, but cannot yet replace all analog techniques.
Oumar SALL (Sénégal) Author. Research: Culture, Art and Conflict Coordinator of the Group 30 Afrique, an inter-african network of cultural exchange for the collection and circulation of information.

Founding member of the association Man-Keneen-Ki, which, since 5 years, applies the arts ( theater, painting, photography, video, circus and batik) for the redemption of errant children and their lost dignity.

Founding member of RICAFE (Reseau d'Information Culturelle en Afrique et en Europe).

"When the crossing of cultures threatens the minorities. Can the minorities chose their crossing of cultures?"

Crossing of cultures or technological dictatorship!

When standardization carries the seeds of it's own distruction .

 
Jean-Claude NABA 
(Burkina Faso)
Linguist, teacher, managing director of Sankofa & Gurli Editions, general secretary of the Association of Editors of Burkina Faso, amateur farmer.

Scentless, colourless, Inter- not very Net.

When the virtual meets hope.

Africa faces the NTIC.

 

 

vendredi 27 avril 15H

Friday 27 April 3pm

"L'expression littéraire et journalistique sur le Net"

"Journalism and literature on the Net"

intervenants / speakers qualités / position sujet / topics
Pierre de La COSTE Journalist, writer and hypertext poet. Consultant for the NTIC. Hypertext writing.
Olivier SAINT-LÉGER Journaliste, Rédacteur en Chef de Point Net Pro, Future Edition. Le journalisme en ligne.
Frédéric MADRE Producer of the glossy magazine Hypermedia international pleine-peau.com, ex-correspondent for France of the site Wired News, founder of weblog collaboratif experimental 2balles.cc, mercenery and dilletante editor for musical start-ups and Engish speakung magazines, 1st prizewinner in the competition TrashArt, fighter against moderation and all that. And vice-versa.
Alexandre MENSAH Journalist, art criticism at AFRICULTURES, magazine published both on paper and on the Web. AFRICULTURES, a magazine about the cultural news from Africa.



VI. Sponsoring

The complexisity and the potentiel cost of our proposal requires an active participation of partners and sponsors. The first partners to be selected will be firms which have up to now helped AM and TM, but, we will have to diversify and to expand this network through adding new names.

In accordance with the spirit of the project, we will allow the firms to use the site for demonstrations intended for their customers and guests. And the sponsors will be allowed to distribute reports on the works produced on the site with their equipment.

3D SYSTEMS

auto*des*sys


Translation by Geneviève BONIEUX
Alexandre VITKINE and Christian LAVIGNE.